اگزاست فن (Exhaust Fan)
اگزاست فن ، فنی است که برخلاف فنهای دمنده، هوا را میکشد و از محیط خارج میکند .همچنین اگزاست فنها معمولاً در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا استفاده میشوند . اگزاست فنهای موجود در سه تیپ سقفی، آکسیال و یوتیلیتی است. از لحاظ فن، اگزاست فنها میتوانند بعنوان فن آکسیال و یا سانتریفیوژ هم مورد استفاده قرار بگیرند .
نکات مهم درمورد طراحی اگزاست فن سانتریفیوژ یا گریز از مرگز:
1-نکات مربوط به ورودی اگزاست فن تهویه که می توانند یک ورودی (یک طرفه)یا دو ورودی(دوطرفه) باشند،به این نوع اگزاست فن تهویه اصطلاحا اگزاست فن تهویه تک پهنا واگزاست فن دو پهنا نیز میگویند.
2-کلاس ساخت اگزاست فن تهویه یا اگزاست فن گریز از مرکز بر اساس استاندار AMCA که 4 کلاس را برای اگزاست فن تهویه تعیین کرده است ساخته می شوند، کلاس ساخت بر اساس دبی خروجی وفشار استاتیک تعیین می شوند که عواملی چون اندازه محفظه اگزاست فن تهویه ، اندازه محور ویاتاقان اگزاست فن تهویه ، الکترو موتور وسرعت اگزاست فن تهویه و...رامدل قرار میدهند.
3-اگزاست فن تهویه که مورد استفاده قرار میگیرد معمولا دردو کلاس 1و 2 تولید میگردد.
4-نوع اتصال اگزاست فن تهویه به موتور که برای ظرفیت های پایین از کوبل مستقیم و در ظرفیت های بالای هوادهی از نوع فولی تسمه دراگزاست فن تهویه استفاده میگردد.
اصطلاحات مورد استفاده درارتباط با اگزاست فن تهویه :
CFM: مقدارهوای که اگزاست فن تهویه در طی یک دقیقه برحسب واحد فوت مکعب جابجا می کند.
FPM: مقدار مسافتی که هوای خروجی از اگزاست فن تهویه طی زمان یک دقیقه برحسب واحدفوت طی می کند.
RPM: تعداد دوران فن را ، درطی یک دقیقه گویند که معمولا در مرکز محور اگزاست فن تهویه اندازگیری می شود.
BHP: بار وارده بر موتورکه توسط اگزاست فن تهویه اعمال می شود که مجموع توان لازم جهت گردش اگزاست فن تهویه وتوان اتلافی توسط فن می باشد.
HP: (اسب بخار)قدرت الکتروموتور مورد نیاز اگزاست فن تهویه که بسته به ظرفیت وابعاد اگزاست فن تهویه می باشد.
سرعت نوک : به سرعت پروانه اگزاست فن تهویه روی لبه خارجی سرعت نوک گفته میشود که برابر است با حاصلضزب RPMدر محیط پروانه بر حسب فوت.
فشار استاتیک : مجموع افت فشار کانال کشی ودریچه های خروجی ودستگاه اگزاست فن تهویه را که باید توسط اگزاست فن تامین شود فشار استاتیک می نامند.